
 

Australasian Parliamentary Review, Autumn 2010, Vol. 25(1), 78–93. 

The Media and the Opposition 

Judy Maddigan* 

Abstract 
This paper briefly examines the role of media, particularly the changing role of 
media in the Victorian political context. It argues that the media seems to be taking 
on the role of the Opposition in Victoria. The reliance of the Opposition on the 
media is particularly evident during question time in the Victorian Parliament. 
There are difficulties with this situation not only for the Opposition but also for the 
Government. 

Introduction 

A great deal has been written about the media and politics mainly relating to 
manipulation of the media by political parties or the link between media ownership 
and possible biased reporting. 

However, there is another area that has been less examined perhaps because it is a 
newer phenomenon and that is, the media ‘creating’ or ‘manipulating’ the news 
rather than ‘reporting’ it within the political arena, and the dangers it can have 
particularly for Opposition parties. 

What is the role of the media? There are many books and articles on the subject. 
The media have been described as 

a central political battleground, and the political role of news is also an intellectual 
battleground. Most publicly this is manifested in the constant disputes over bias or 
distortion in the news. More deeply, it occurs in debates over the social values 
which the news should uphold, the institutional bases that will best realise those 
values, and the intellectual challenges in assessing both the influences on news and 
the influence of news.1 
 

                                                           
*  MP,Victoria 
1 The Politics of Australian Society: Political Issues for the New Century, P. Boreham, G. Stokes & R. 

Hall, New South Wales. Longman.2000  



Autumn 2010  The Media and the Opposition 79 

 

The media’s first duty as quoted in Shultz is to obtain the earliest and most correct 
intelligence of the events of the time and instantly by disclosing them to make them 
the common property of the nation.2 

However in this modern era there is considerable concern about the impartiality of 
the media. In addition there is little understanding in the community of the links 
between diversity of ownership and diversity of content.  

Brown3 lists the qualifications of the media that he believes supports democracy. 
1. The media are not controlled by the state, so government censorship is limited 

and free speech is upheld. 
2. A wider range of media means a wide range of opinions 
3. The media provide impartial accounts of news and current affairs. 
4. The media accurately reflect public opinions that already exist in society rather 

than creating new ones. 
5. Anyone can put across their views by setting up a newspaper, distributing leaflets 

and using other media. 

With the sophistication of political media it could be argued that the media are 
manipulated by carefully scripted media events. The political news according to 
Tiffen4 is the outcome of three competing drives: the major political conflicts, 
competition between competing media groups, and, sources and journalists and the 
manipulation of them. 

He suggests that it may be may be partly the frustration among these factors and the 
careful censoring of media that encourage the media to provide their own stories, 
rather than reporting events involving political parties.  

Seaton5 identifies what are sometimes known as ‘new media’, which she identifies 
as having three main influences: people want to personalise the media, rather than it 
just being an information source; because of new technology there is 24 hour news 
in a very competitive environment; and, the use of circumstantial detail to construct 
apparently authentic stories, which are frequently quite false. 

The creation and manipulation of stories by the media are not new phenomena.  

In 2002, in America, Dan Rather, who did the CBS evening news was accused of a 
counterfeit story that could have brought down George Bush, particularly because it 
was released just before the 2002 election. The report focused on George Bush’s 
                                                           
2  Shultz, J. Reviving the Fourth Estate: Democracy, Accountability and the Media .Cambridge. 

Cambridge  Press.1998. 
3  Browne, K  An Introduction to Sociology .Cambridge. Polity Press. 1994  
4  The Politics of Australian Society  op cit. 
5  What Can Be Done? Making the Media and Politics Better.  ed. Lloyd, John & Seaton, Jean. 

Blackwell Publishing. Oxford 2006. 



80 Judy Maddigan APR 25(1) 

 

service in the National Guard and whether it actually happened or not. It was later 
discredited because the documents it relied on were false. 

In an American study in 1987 Iyengar and Kinder6 concluded that public 
judgements as well as understanding may result from mass media agenda setting, 
and that the media could strongly influence the way that people viewed policy and 
indeed politicians, by the way that they set the agenda. 

One of the examples of this is cited in Rogers and Dearing7 relating to the drought 
in Ethiopia in October 1984. It was created as a political issue after the BBC and 
then the NBC reported from a refugee camp. This resulted in the US Government 
addressing the issue. No action had been taken until the media ‘made’ it an issue. 

It has been suggested that the media should have more clearly defined restrictions 
as to what they can write or report. Journalists currently can write whatever they 
like — as long as it is not libel. The media should be obligated to tell the truth and 
not manufacture or elaborate stories, even if it does not sound as good. 

Osborne8 points out that it is possible to sit through postgraduate seminars in 
Australia’s major universities in which evidence gleaned from media sources was 
unaccompanied by any reference to who had complied the information, for what 
reasons, under what circumstances, and with what degree of contested meaning.  

There are many dangers for political parties, particularly Opposition parties if they 
rely too heavily on news reports. 

Utegate 

In Australia, the 2009 ‘Utegate’ affair reflects these concerns very obviously, and 
illustrates the strong dangers for Opposition parties relying on media stories as a 
vehicle for their policies and operations. 

The role of the media was critical in this fraudulent email story, particularly the role 
of the journalist Steve Lewis, from the Daily Telegraph. The Telegraph printed a 
copy of the fake email in its newspaper on 20th June. Steve Lewis later claimed that 
he had never seen the email but that it had been read over the telephone to him by 
an unnamed source. (It is also claimed that Steve Lewis had four telephone 
conversations with the public servant (Godwin Grech) the day before he gave his 
now famous evidence.) This is certainly an attempt to mislead the public as the 
Telegraph actually produced a ‘mock-up’ of the email leading readers to believe 
that the Daily Telegraph had a copy of the email in their possession.9  
                                                           
6 Cited in Rogers, Everett M. & Dearing James W. Agenda-Setting Research: Where Has it been, 

Where Is it going?, in Media Power in Politcs (ed.) by Graber, Doris A. Washington, CQ Press, 
2000. 

7 Ibid.    
8 Osborne, Graeme. Communications Traditions in 20th Century Australia. 
9 Mitchell, Alex The Real Utegate Scandal Published  on 21st July, newmatilda.com 



Autumn 2010  The Media and the Opposition 81 

 

The Opposition then launched an attack on the Prime Minister significantly based 
on this and following newspaper reports.  

The Daily Telegraph, the paper that printed the false email changed its headlines 
from ‘Car Deal: PM in Spin’ to ‘Turnbull wounded as Utegate email exposed as a 
fake’ neatly side-stepping its own involvement in the whole affair.  

This story has had disastrous consequences for the Leader of the Opposition.  The 
Newspoll10 results from 12-14th June, before the event, and the following poll on 
26th -28th June, after Utegate, show a decline in both the Opposition’s rating and the 
Leader’s position. The Leader’s rating as preferred Prime Minister dropped from 
25% to 18%, and the Opposition from 47% to 44%.  

The following Auditor-General’s report unfortunately was not asked to look at the 
media involvement in this story. However Attachment D provides an assessment of 
the media involvement written by Alex Mitchell, which examines the link between 
the newspaper coverage and the consequences for the Opposition.11 (The author is, 
of course, a journalist!) 

Victoria 

However in Victoria a reliance on the media has become a strong habit for the 
Opposition parties, particularly in Parliament. 

Looking at State political reporting in Victoria, since the change of Government in 
1999, there is more and more evidence of the increasing role of the media taking on 
the role of the Opposition in State politics. There are a number of factors which 
have contributed to this change. 

The Labor Government was elected in an unexpected result in 1999 so has now 
been in Government for 10 years. Whilst the 1999 election was very close, the 2002 
election delivered the biggest majority ever in the history of Victoria, and the 2006 
election delivered another decisive victory to the Labor Party. 

In the same period, the Opposition has had 3 Leaders — Denis Napthine, Robert 
Doyle and Ted Baillieu. The divisions within the Party have been obvious and have 
led to an unsettled and unfocused Opposition.  These internal difficulties have 
perhaps distracted it from its Opposition role which has been taken over to a certain 
extent by political journalists. 

It means that the media is setting the issues for scrutiny rather than the Opposition. 
The Opposition is led into areas that the media has pre-determined for it, or rather 
than the opposition policy or strategies leading the media. 

In some cases the media has become the opposition.  
                                                           
10 Australian Newspaper 28th July 2009.p2. 
11 Mitchell, Alex. op cit. 



82 Judy Maddigan APR 25(1) 

 

Andrew Jaspan and the Age 

The case of Andrew Jaspan, a former editor of the Age newspaper and the current 
Government’s channel-deepening policy is an amazing example of a newspaper 
taking on the Opposition role.  

In relation to the issue of channel-deepening the Liberal and National parties who 
have a loose union, had a difficulty because the Nationals thought it would assist 
with the export of agricultural products, whilst the Liberals appeared to oppose it, 
mainly on process issues. Neither Party supported the Government policy. 

However Andrew Jaspan’s personal view was that the project should not go ahead 
and he actually instructed his journalists to write articles opposing it, a fact which 
he quite openly admitted in radio interviews. 

 Accordingly, the Age ran a series of articles attacking the Government in 2008. 
Headlines like ‘Dredge plume spreads’ ‘seal dies’, ‘Environment impact tests 
‘worst in country’ ‘Concern for penguin colony’, ‘Dredging starts on toxic 
sediment’ ‘dredging an insult’, ‘A dive with bay views: clear one day, cloudy the 
next’ ‘Bulky Queen leaves Bayside seriously browned-off’ came delivered each 
morning with the paper. These stories were based mainly on hearsay or fears with 
very little, if any, factual basis.  

None of the terrible environmental dangers envisaged by Jaspan occurred and the 
Government made several attempts to get a more even-handed reporting of the 
dredging project. Eventually even the Age journalists rose up in rebellion. As the 
Australian newspaper (gleefully, no doubt) reported on July 2: ‘... according to a 
statement endorsed unanimously by 235 staff members Jaspan had “pursued an 
undeclared campaign” against the Victorian Government’s dredging of Port Phillip 
Bay. ‘The paper’s news reporting and analysis of the issue, as well as the selection, 
emphasis and presentation of stories, has been aggressively directed to reflect the 
view that the dredging is a mistake’ the statement said. ‘This is an issue on which 
our readers expect fair and objective coverage. Instead, the role of editorial 
advocacy and reporting has become confused. 

For Melbourne’s so-called top end of town, and those who walk the corridors of 
power on Spring Street, the condemnation by the Age staff vindicated their long 
held concern that Jaspan had devoted enormous resources to wage a vendetta 
against the channel-deepening project. 

The channel deepening project is to enable larger ships to come into the Port of 
Melbourne. It is perhaps important to note in view of the many articles about it, and 
I have only mentioned a few, that the majority Victorians do not have strong views 
on the subject. (The project has now been completed ahead of time, with none of 
the consequences promoted by Jaspan.) 



Autumn 2010  The Media and the Opposition 83 

 

The following month the Age decided it could dispense with Jaspan’s services and 
dredging now rarely rates a mention. 

Jaspan, in fact, appears to have breached The Age’s ‘Charter of Independence’ 
which states inter alia  

The Board of directors acknowledges the responsibility of journalists, artists and 
photographers to report and comment on the affairs of the city, state, nation and the 
world fairly and accurately and regardless of any commercial, personal, or political 
interests including those of any shareholder, director, manager, editor or staff 
members. 

Questions Without Notice 

Question time in the Victorian Parliament displays more keenly how the Opposition 
relies on the media to provide its impetus. That the media have taken on the role of 
the Opposition is clearly shown by the basis for the questions asked by the 
Opposition. 

By examining recent sitting weeks in the Victorian Parliament this year the 
situation in Victoria is clearly illustrated. Appendices A/B/C give a detailed account 
of the questions asked in three randomly chosen weeks in March/April, June, and 
July, this year. This shows that most of the questions are based on media reports.  

On Tuesday 31st March both daily newspapers (The Age and the Herald/Sun) 
reported that the Minister for Health had released an independent report showing 
that the Royal Woman’s Hospital had understated waiting lists, and indicating what 
he intended to do about it. (This surprisingly enough was just a day before the 
Auditor General found the same thing.) 

In the first week, 12 out of the 15 questions from the Opposition relied on earlier 
media reports relating to waiting lists. The Auditor’s General report should have 
been a golden opportunity for the Opposition, so what did they get out of it in terms 
of media coverage in the daily press? Over these three days there were 16 stories in 
the two daily papers and the Australian covering waiting lists. 

Over these 3 days the Opposition rated five small mentions, mainly the last 
sentence in the article, for example: 

The Opposition was mentioned in the newspaper reports in the Herald Sun on 31 
March 

Opposition health spokeswoman Helen Shardy said Mr Andrew should resign as 
the incompetence and fraud had undermined the management of hospitals. (Second 
last sentence in a lengthy article) 



84 Judy Maddigan APR 25(1) 

 

And in the Herald Sun on April 2: ‘Opposition Leader Ted Baillieu said the 
Auditor-General’s report made it clear the state’s hospital waiting list systems were 
“dodgy”.’ (Last sentence of the article) 

This example shows that instead of leading the debate the Opposition has merely 
become a commentator on the issues. This was previously the role of the media, and 
in effect the media and the Opposition have changed roles. The media are providing 
the story and the Opposition has only a minor role. It is not getting any credit, or 
recognition that it is an effective opposition force, or more importantly an 
alternative government. 

In the second week (Appendix B) the Opposition asked 12 out of 15 questions 
based on media reports, and in the third week (Appendix C) they asked 10 out of 14 
questions.   

The media results were perhaps worse than the first week. No stories appeared in 
any of the media as a result of these questions in the second week, and only one in 
the third week which actually related to the Government’s media release on 
desalination. 

These examples only cover three weeks of the Parliament but the pattern is similar 
over a long period of time.  

In some cases the Opposition ask questions about articles that appeared in the media 
some months ago. In some cases after the Government has already responded; 
certainly the questions are not unexpected by Government ministers.  

The Opposition 

For the Opposition therefore there are serious flaws in this policy.  

Firstly, it is never seen to be on the front foot and leading the debate, it is always 
reacting to issues that have been created by the media or in some cases, the 
Government.  

Secondly, it never has the element of surprise on their side. The Ministers have all 
morning( in some cases several weeks) for answers to be prepared by their staff and 
Departmental staff for questions without notice so they are never put under 
pressure, and are never caught off guard and make mistakes. They have access to 
their own media-monitoring services. Most of the time they just repeat the same 
answers that they have given previously to the media. 

Thirdly, its role is reduced to that of a minor commentator. 

Additionally it could be also considered a high risk strategy when the next election 
campaign commences. It will be interesting if the Opposition is able to gain traction 



Autumn 2010  The Media and the Opposition 85 

 

with its pre-determined, and no doubt costly, media strategy, or will it be forced to 
follow the media, with the media determining the issues over which it thinks the 
election should be fought, as it will have done in the years leading up to the 
election.  

Overall it is difficult to see that the Opposition has gained much benefit from this 
strategy, or lack of one.  

The following report from The Age on July 5th entitled, ‘Ted takes a plunge: The 
Opposition Leader just can’t get the traction he needs’, perhaps illustrates this: 

The last Newspoll, a survey taken after voters witnessed a smart, hands-on and 
compassionate John Brumby in the aftermath of February’s bushfires, saw the two 
party preferred vote at 60-40, 

Tuesday’s poll saw Labor leading 56–44.  (This was only one percentage point 
below the figures at the last State election. It continues –) 

Since the last Newspoll Labor rarely saw a day of political sunshine. A series of 
scandals erupted, beginning with revelations that despite previous denials by Health 
Minister Daniel Andrews, hospital waiting list were being manipulated. There were 
concerns over crime statistics, the festering sores of water and transport, and then of 
course the Ombudsman report into the Labor dominated Brimbank council, a sordid 
little tale. 

The Opposition should be very concerned about these Newspoll figures. It really 
highlights that it is not perceived by the public to be relevant, or a significant force, 
in criticising the government, mainly because it is never mentioned. 

Even more alarming for the Opposition must be the August Newspoll figures which 
showed that the Labor party was rating more highly than it did in the 2006 election. 
This was despite even more bad news for the State Government, in some of the 
findings into the Royal Commission into the February bushfires. 

It is also interesting that the media rarely discuss the Opposition’s role, normally 
they just ignore it. 

The Government 

This situation also provides significant problems for the Government. It is often 
difficult for the Government to get its side of the argument across. It makes it 
difficult for the Government to get an unbiased assessment of its policies and 
actions. The case of channel deepening is obviously an example of this. This may 
be compounded by the traditional view that the limited media ownership does not 
benefit Labor parties. As Windschuttle identified, 



86 Judy Maddigan APR 25(1) 

 

Compared with most western democracies, the one-sided political bias of 
Australia’s press is unusual. Most comparable countries have major daily 
newspapers that support a range of political opinion. Ever since the Australian 
Labor party was formed in 1891 it has had to battle against the hostile opinion of 
the major daily newspapers. (1988: 308) 

Parliament 

In addition, it causes a number of problems for the operation of the Parliament. It 
gives the media an over-inflated view of its importance to the Parliament. They 
become the newsmakers rather than the news reporters. Accordingly they begin to 
see themselves as part of the parliamentary process not an observer of it. 

Conclusion 

There is an often repeated phrase that governments lose elections rather than 
Oppositions winning them, but there must be a credible alternative for voters. They 
must be aware that there is an Opposition Party in which they have confidence. 

If the media have taken on the role of Opposition, it leaves the Opposition parties 
without a space to operate in.  

It makes the Opposition irrelevant in terms of controlling type of media that might 
best support its policies or its strategies. 

It becomes just one of a range of commentators, not the central part of the story. It 
is not seen to be the ones holding the Government to account. 

However if the political parties  hand this role over to the media, it might be very 
hard to get it back, because it does fundamentally change the nature of media 
reporting from reporting the news to creating the news.  ▲ 



Autumn 2010  The Media and the Opposition 87 

 

Appendix A:  
Parliamentary Sitting week 31st March, 1st April and 2nd April. 
31 March 
Questions : Waiting list … why didn’t the Government take action  
Question 2:  Waiting list : why didn’t the Government take action.  
Question 3:  Question relating to public hospital performance referring to AMA comments 
reported in the daily press in February 
Question 4: Waiting lists and comments made earlier in the year. 

All based on news reports of The Age and the Herald Sun on March 31. 

The Minister’s response to these questions was that he had already addressed the issues 
raised.  

The next day, on 1 April the Herald Sun reported that it had done a survey of public 
hospitals, all of whom denied that there was anything wrong with their waiting list. The 
Auditor General‘s report was available at this stage which gave a slightly different view. 

1 April 
Question 1: A/g’s report and waiting lists 
Question 2: A/g’s report and waiting lists  
Question 3: A/g’s report and waiting lists 
Question 4: A/G’s report and waiting lists. 

(All based on news reports from the Herald Sun and The Age on 1 April) 

All of the Opposition questions on this day related to the findings of the Auditor General’s 
report asking the Minister what action he intended to take. However he had already outlined 
what action he was taking on the previous day when he released his report to the media. So 
he just repeated what he had said the day before. 

On the final sitting day this week, 2 April the Sun reported more about their survey and 
reported that the Auditor General also raised doubts about the errors in the collection of data 
at three other hospitals. 

April 2 
Questions 1: A/g’s report and waiting lists 
Question 2: A/g’s report and waiting lists 
Question 3: A/g’s report and waiting lists 
Question 4:  A/g’s report and waiting lists.  

(All based on the above media reports) 
These questions received exactly the same answers as the previous day. 



88 Judy Maddigan APR 25(1) 

 

Appendix B:  
Parliamentary Sitting Week 23/24/25 June 

23 June  
Question1: Water North South Pipeline 
Question2: Australian Building and Construction Commissioner: cohersive powers: Refers 
to an event in 31 July 2008, already reported in the media 
Question3: Office of Police Integrity: Press reports the preceding week 
Question4: Local government councillors: Refers back to earlier answered questions, also 
based on a media report 
Question 5:Ambulance services: media reports of EBA negotiations the previous week. 

24 June  
Question 1: Water target savings of 155 litres based on Herald Sun page 23 ‘wealthy 
wallies egged on’ 
Question 2: Hospital: intensive-care beds based on Herald Sun p5 ‘Anguish at first swine 
flu death’ — refers to lack of an intensive care bed 
Question 3: School amalgamations based on The Age p3 ‘School closure fears as merger 
plan stepped up.’ 
Question 4: Same as question 3 The Age p3 

25 June 
Question 1: The collapse of OPI investigation based Herald Sun p3 ‘Police Union Chief in 
Clear’ 
Question 2: Amalgamation of schools based on the Age report. 24 June 
Question 3: Allegations about the Casey Council which appeared in The Age on June 4, 

some three weeks earlier.  
(A similar question was also asked on the day of The Age’s report) 

Question 4: same as question 3. The Age June 4. 
 



Autumn 2010  The Media and the Opposition 89 

 

Appendix C:     
Parliamentary Sitting week: 28/29/30 July 

28 July 
Question 1: Child protection services Herald Sun 26 July 
Question 2: Water: Advertising Campaign The Age 28 July 
Question 3: Bushfires 
Question 4: Frankston: public housing Herald Sun July 26.  
Question 5: Crown Casino: Press reports from Government release April 2009 

July 29 
Question 1: TAC medical billing 
Question 2: Rail: metropolitan rolling stock Herald Sun July 29, The Age July 29 
Question 3: Violence: International students: Media reports in the previous week  
Question 4: Schools: International students The Age July 28 

July 30 
Question 1: Desalination Plant: Government press release 
Question 2: OPI Report police funding 
Question 3: School Mergers The Age June 
Question 4: School mergers The Age 24 June. 
Question 5: Insurance fire levy. 
 
 



90 Judy Maddigan APR 25(1) 

 

Appendix D:   
The Real Utegate Scandal 

21 Jul 2009 

Armed only with a forged email, News Ltd papers across Australia last month demanded the 
resignation of the PM and Treasurer. Alex Mitchell investigates the role of the Murdoch 
press in the Utegate fiasco 

Over four extraordinary days in late June, Rupert Murdoch’s flagship, The Australian, and 
his capital city dailies in Sydney, Melbourne, Brisbane and Adelaide waged war on Prime 
Minister Kevin Rudd and Treasurer Wayne Swan — armed only with a forged email.  

They savaged Rudd on the grounds that he had lied to parliament and that he and Swan had 
improperly lobbied for government financial assistance for a Queensland car dealer who 
was a mate. They were heady charges and their front-page treatment across the News Ltd 
stable sent a frisson of excitement through the ranks of the embattled Coalition.  

The orchestrated media campaign was music to the ears of Opposition Leader Malcolm 
Turnbull — if he could damage fatally the Rudd-Swan team then a voter recovery suddenly 
seemed possible, especially if there was an early election as widely predicted. The 
aggressive ambition of Turnbull plus the zealotry of the regime-changers in the editorial 
chairs at News Ltd made a toxic combination.  

There was, of course, one small snag in this breathtaking power play: the sole piece of 
evidence upon which the political assassins were relying — an email sent by a senior 
member of Rudd’s staff to a Treasury official named Godwin Grech — was a fake, a 
concoction, a fraud.  

Until the Australian Federal Police raided Grech’s Canberra home and seized his computer 
and its electronic entrails, Turnbull and Murdoch’s newspapers sang from the same song 
sheet — or email — alleging that Dr Andrew Charlton, Rudd’s senior economic adviser, 
had sent a message to Grech, the Treasury official in charge of organising a financial 
guarantee package for the credit-squeezed car industry, requesting he give special treatment 
to a Brisbane car dealer named John Grant.  

The situation was complicated because Grant had given Rudd a 1996 Mazda utility truck, 
aka the ‘Ruddmobile’, to use as his campaigning vehicle in recent elections and there was 
no doubt that the glad-handing, knockabout car salesman had dipped into his pocket more 
than once to help his mate ‘Ruddie’.  

Yet the record showed that Grant — along with many other car dealers and dealerships — 
had made representations to the Government; that Grant had not received special treatment; 
and, indeed, had not received a cent from the Federal Government.  

None of these essential facts fazed the News Ltd editorial offices. Murdoch’s papers 
crystallised the Prime Minister’s link with Grant into ‘UteGate’ and a scandal leading to the 
highest elected office in the land was born.  



Autumn 2010  The Media and the Opposition 91 

 

Sydney’s Daily Telegraph gave notice of its ‘exclusive’ with the front-page headline on 
June 19, ‘Car Deal: PM In Spin’, accompanied by this startling revelation: ‘The Daily 
Telegraph has learned of a correspondence trail involving the office of the Prime Minister 
and Government officials responsible for a $2 billion scheme to help cash-strapped 
car dealers.’  

National Political Correspondent Steve Lewis produced further revelations the following 
day in another front-pager, ‘Rudd’s Car Crisis’, which read: ‘The Rudd Government last 
night launched a full inquiry into the UteGate affair amid increasing pressure on Prime 
Minister Kevin Rudd and Treasurer Wayne Swan to resign.’  

The early editions even published a mock-up graphic of the alleged email between Charlton 
and Grech. In their haste, the News Ltd embroiderers actually got the name of the email 
recipient wrong. It read ‘Godwin Grant’. Turnbull fumed that Rudd and Swan were guilty of 
‘a shocking abuse of power’, adding: ‘The Prime Minister and the Treasurer have used their 
offices and taxpayers’ resources to seek advantage for one of their mates and they lied about 
it to parliament.’  

Over the weekend of 20–21 June the country’s mass media focused on the email that was 
driving a stake into the heart of the Rudd Government, with the Prime Minister calling on 
the Opposition Leader to come clean and produce it.  

Turnbull began to look shaky when he declared that he had never seen the email and that it 
had not been distributed to the media by him or anyone from the Opposition. He told 
commercial radio on 20 June: ‘We did not. No one in the Opposition provided the text of 
that email to the News Limited newspapers.’  

Over on ABC Radio, Rudd sensed blood: ‘Mr Turnbull has sought to smear my reputation 
as Prime Minister, and that of the Treasurer, which is his argument — backgrounding 
editors across the country, and you know this to be true, over the last couple of weeks, 
saying that they have a smoking gun against the Government, that it is this email which 
drops me directly in it.’  

The issue was settled a few hours later when the federal police issued a press release stating 
categorically that the email was a fake and that Grech, whose home had been raided, was 
assisting them with inquiries.  

News Ltd’s follow-up coverage was extraordinary.  

Turnbull, who had been feted as a caped crusader for truth and justice only days earlier, was 
thrown to the wolves. Cynically ignoring their own explicit involvement in the whole email 
scam, Murdoch’s papers thundered across the land: ‘Turnbull’s fake email nightmare’ (The 
Australian); ‘BACKFIRE — Turnbull wounded as Utegate email exposed as fake’ (Daily 
Telegraph); ‘UTE BACKFIRE — Fake email turns the tables on embattled Turnbull’ 
(Brisbane’s Courier-Mail); ‘WHAT A CAR WRECK — Ute-gate fake email backfires on 
Turnbull’ (Melbourne’s Herald-Sun), ‘GRAND FAKE AUTO — Ute-gate: Email didn’t 
exist, pressure on Turnbull’ (Adelaide Advertiser).  

Grech underwent a similar News Ltd makeover. Hailed as a courageous ‘whistleblower’ on 
the weekend, poor old Godwin Grech, the man with the Dickensian moniker, suddenly 



92 Judy Maddigan APR 25(1) 

 

became a dysfunctional ‘mole’ who was sick, reclusive and eccentric, according to unnamed 
neighbours and colleagues. The email affair is now in the hands of the Commonwealth 
Auditor-General and the federal police.  

The question remains: how did News Ltd’s editors, its senior correspondents in the Canberra 
Press Gallery and political commentators become parties to such an inept, misguided and 
ludicrous scam to ambush the Australian Prime Minister and his Treasurer and try to force 
them out of office?  

With the simple use of time-honoured journalistic checks, the email would have been 
revealed as a forgery. By way of comparison, when Australian conman Peter Foster told the 
British Daily Mail in 2002 that he had emails from Cherie Blair about the purchase of two 
investment units in Bristol, the Mail did not publish them until it had conducted three 
independent forensic tests. Obviously, the most stringent scrutiny was advisable in dealing 
with the convicted fraudster, but the Mail demonstrated in this case the elementary practices 
of proper journalism.  

So why didn’t News Ltd’s operatives do their job?  

Rudd addressed the lapse in professional standards at a press conference two weeks ago 
when News Ltd reporter Matthew Franklin asked him about UteGate. His response was 
unusually scathing — and marks the first time in living memory that an Australian PM has 
criticised the Murdoch press. For that reason alone, Rudd’s reply is worth quoting at length:  

I think, what a number of people have said to me, Matthew, around the place is where have 
we kind of got to when you have major papers like the Daily Telegraph, the Courier-Mail 
and the Adelaide Advertiser running on their front page that the Prime Minister of the 
country is corrupt, and then, secondly, the editors it seems  
not having sighted any original document in terms of this email, and thirdly, it turns out that 
that email is a forgery. I would have thought a few people would want to know how all that 
happened, what sort of journalistic checks were put in place for that to be the case, or is it 
simply being sort of airbrushed from history? 

The email hoax comes hot on the heels of another News Ltd fiasco. On 15 March this year, 
Murdoch’s largest selling newspaper in Australia, the Sydney-based Sunday Telegraph, 
published nude photographs of Pauline Hanson. The go-between was Sydney paparazzo 
Jamie Fawcett who received a $15,000 fee for supplying photographs allegedly taken in 
1975 by a former Australian army officer named Jack Johnson. Sunday Telegraph editor 
Neil Breen splashed the pictures across several pages as did Murdoch’s Sunday tabloids in 
four other State capitals.  

The coast-to-coast coverage arrived one week before the Queensland state election in which 
Ms Hanson was standing as an independent candidate in the outer Brisbane seat of 
Beaudesert. How much her political comeback was stymied by the censorious uproar caused 
by the nude pictures is anybody’s guess, but she was soundly defeated.  

For almost a week after the publication of the steamy portfolio of Hanson photos, Breen 
defended their authenticity. Only when faced with incontestable proof that the photos 
weren’t of Hanson did Breen finally back down. In May he published a signed 57-word, 
three-paragraph apology to Ms Hanson which concluded: ‘We have learnt a valuable 
lesson.’ Last month, a private, out-of-court settlement was reached with Hanson.  



Autumn 2010  The Media and the Opposition 93 

 

She has been paid off but Breen, one of Murdoch’s rising stars, remains the editor of the 
Sunday Telegraph. At the National Press Club in Canberra in early July, News Ltd’s chief 
executive in Australia, John Hartigan, defended the group’s coverage of UteGate: ‘I’m more 
than happy with the quality and standards of the reporting,’ he declared. ‘We ran with the 
story because it’s in the public interest.’  

Most newspaper readers in Australia would be unaware of these facts because they weren’t 
covered in News Ltd papers — no surprises there — and they were almost totally ignored 
by the Fairfax papers as well. The ABC — apart from the highly commendable and sharp 
observations of Media Watch presenter Jonathan Holmes — was also silent on the Murdoch 
papers’ involvement in this affair.  

News Ltd wants both scandals buried as quickly as possible because it has more important 
items on its agenda. In particular it is seeking a greater share of Foxtel, the pay TV 
monopoly which it currently shares with James Packer and Telstra, and is anxious to soften 
up the Rudd Government to make its case.  

This is a classic case of what Rudyard Kipling once described: ‘Power without 
responsibility — the prerogative of the harlot throughout the ages.’  ▲ 

Source URL: http://newmatilda.com/2009/07/21/real-utegate-scandal 
 
 
 


